Luang Prabang , Laos

22 februari 2017 - Luang Prabang, Laos

Wauw ! Wat is het hier mooi , vredig en vooral geen scooter chaos meer !

We zijn vanuit Hanoi gister in de ochtend vertrokken naar Luang Prabang , Laos. Ik (de held op sokken als het gaat om vliegen) kreeg een klein beetje  de zenuwen toen ik het vliegtuig zag. Deze hadden grote propellers aan de vleugels en geen dichte ombouw zoals de vliegtuigen waar ik normaal in vloog. Tevens was dit vliegtuig ook drie keer zo klein en leek het van binnen wel een metro. Toen die jongens ook begonnen over dat je deze oude vliegtuigen bijna niet meer zag kon je me op vegen! Al met al viel het reuze mee. Oordopjes in , muziek aan , boekje erbij en net doen alsof je in de metro zit. Door al dat vliegen raakt de spanning er wel af ... Gelukkig!   Wat ook grappig was is det het grote vliegveld van luang prabang wel twee vliegtuigen heeff. Zo klein vergeleken met Vietnam waardoor je meteen merkt dat het hier veel minder toeristisch is !

Nu over Laos .. vanuit de lucht zag het er al veel natuurrijker dan Vietnam. Vooral de grote groene oppervlaktes natuur was al een stuk meer dan Vietnam. Het beste was gewoon het verschil,  andere mensen , andere taal en veel minder chaos.

Je merkt meteen dat dit land erg buddistisch is. Monniken lopen iedere ochtend van 6 tot 7 uur een route door Luang Prabang om offers te ontvangen. Daarom is hier een avondklok. Om 10uur is alles dicht zodat de monniken in de kloosters rust hebben. Iedereen staat vroeg op en dat het na 10uur dicht is vind ik geen probleem.

Vandaag zijn we heel gaaf naar een olifanten kamp gegaan. Ondanks dat ik op internet heb uitgezocht of de dieren goed behandeld worden had ik toch een dubbel gevoel. Volgens alle reissites en ervaringsverhalen was dit een van de meest diervriendelijke reservaten  in Azië. Toch vind ik dat deze beestjes niet in gevangenschap horen alleen omdat toeristen hier gelukkig van worden. Te bedenken wat ze deze prachtige beesten in de andere reservaten allemaal niet aandoen. Achja het is zoals het is en naar mijn idee zorgen ze daar goed voor de olifanten.

We hebben vandaag ook nog een bezoek gebracht aan de buddah caves. Twee grotten met meer dan 4000 buddah beelden. Mooi gemaakt en voor de mensen heeft het veel betekenis.

De mensen hier hechten heel veel waarde aan respect en waardering. Heel veel draait om gedragscodes en kleding regels. Vietnam had dit ook maar het is hier nog erger. Geen schoenen aan in de kamers of hotels. Hier ook regelmatig in restaurants dat er gevraagd wordt of je je uit schoenen wilt doen. Eigenlijk is het wel een fris idee aangezien je met je schoenen door veel vieze troep loopt van de straat. Als je iets wilt vragen of in gesprek  ben vragen ze altijd  :'please site down of please take a seat' doe je dat niet merk je dat ze dat onprettig vinden , maar ze zullen niet snel tegen  je ingaan. Hele korte broekjes en  blote bovenlijven worden ook niet gewaardeerd wanneer je in de staten loopt waar monniken aanwezig zijn. Dat is hier al snel dus.

Inmiddels worden mijn oogleden zwaar en hou ik het voor gezien met deze update.

Liefs

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jacqueline en Ruud:
    22 februari 2017
    Fijn om weer een reisverhaal van je te lezen , stiekem kijk ik al uit naar de volgende . Ook is het goed om te lezen dat het goed met je gaat en dat je de vliegangst heb overwonnen. Top. Groetjes van de Boersjes.
  2. Opa en oma:
    22 februari 2017
    Dat was weer een leuk verhaal, wat beleven jullie veel ! Echt een avontuurlijke vakantie.! Ben wel een beetje jaloers hoor ! Maar zo geniet ik ook een beetje mee door de verhalen en foto's groetjes opa en oma
  3. Piet Rietveld:
    23 februari 2017
    Mooi.....in rustiger landschap gekomen dus. We zien jullie prachtige foto's op verschillende manieren voorbij komen en "reizen" zo met jullie mee.....groetjes van ons allemaal.
  4. Tante Jannie:
    25 februari 2017
    Wat geweldig dat wij zo een beetje met jullie kunnen meegenieten. Prachtige foto's!! Wij zijn benieuwd naar het volgende verhaal. Liefs uit Krimpen.